לראות את האור • עיצוב הבית בעזרת אמנות התאורה

בני טבת - יועץ ומתכנן תאורה | דירה נאה 1 Comment on לראות את האור • עיצוב הבית בעזרת אמנות התאורה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

למה תאורה?

תאורה, או יותר נכון עיצוב בעזרת תאורה, הינה אומנות בפני עצמה. מגוון האפקטים האפשריים וסוגי האווירה שאפשר להשרות באמצעות תאורה הינם אין סופיים. מהדרמטיות ועד הרכות, מנקודת אור מנצנצת בחשיכה ועד אור יום מסנוור עיניים, כל אלה ניתנים לשליטה. תאורה המקושרת לקצב משמשת כגורם סוחף לרחבת ריקודים באולמות, אור נר מרצד תמיד מזכיר לנו רגש עז ולפיד אש מסמל את מובילי הדרך.

דרמה בחצר

סימטריה באור – תאורה יוצרת תמונה

נגיעות של אור – ניתוקי קירות ושפך אור כחול בין המרפסת לחוץ.

נגיעות של אור – ניתוקי קירות ושפך אור כחול בין המרפסת לחוץ.

 

אומנות הינה כבר לא דבר שרואים רק בין כותלי המוזיאון ולראיה מוזיאון "פומפידו" בפריז שבחר להוציא החוצה את כל צינורות התשתית המשמשים את הבניין ויחד עם אפקטים של צבע גרם גם להם להיות אומנות בפני עצמה. המודעות לאפקטים ולעיצובים בעזרת תאורה הולכת וגוברת בעולם וכיום כל אתר היסטורי, כל מבנה אומנותי ופינות קסם אחרות, בארץ ובעולם, מודגשים בעזרת תאורה וכך יופיים בולט למרחקים גם בשעות החשיכה.
ה"סקאי-ליין" (sky-line) של מנהטן לא תוכנן מראש. מה שעושה אותו כזה הוא התאורה שנבחרה להאיר כל בנין ובנין בנפרד וכל זאת במטרה להראות את יופיו של כל בנין. הקומפוזיציה שנוצרה היא כבר משהו אחר. תארו לעצמכם את חומות העיר העתיקה בירושלים, את מגדל אייפל בפריז, את פסל החירות בניו יורק, כולם בשעות החשיכה וכולם ללא תאורה.

 

O.K. ועכשיו הדליקו חזרה את האורות…

 

דרכים מוארות

דרכים מוארות

 

איפה תאורה?

בעזרת תאורה יוצרים אפקטים מיוחדים. גם בתחום הפרט , אם זה בתינו הפרטיים, בפנים או בחוץ, ואם זה בגינות הנוי או גינות הגג, בחנויות, קניונים, משרדים ובתי עסק, לעיצובים בתאורה יש מקום חשוב.
מיקום כל גוף תאורה משמעותי ותפקידו לתת בנוסף למאור גם את כמות וסוג האור הנדרשים באותה נקודה וגם לשמש כמוטיב מייפה המוציא לאור את היופי.
חשוב לא רק להאיר את המקום אלא גם לתכנן את התמורה שנקבל כתוצאה ממיקום גוף התאורה ומהתאמתו לסביבה, האם האור הנדרש הוא אור קר או חם, האם צבע האור צריך להיות לבן או צהוב, האם חשובה פריסת אלומת אור נקודתית או רחבה.

אל מול החומות – פרוייקט ממילא

אל מול החומות – פרוייקט ממילא

עמודים של אור

עמודים של אור

קשת ועוד

קשת ועוד

במלון מסוים מוקמו גופי התאורה בצד הבריכה על מנת להאיר את הבריכה אך מי שתכנן לא חשב צעד אחד קדימה מאחר והתאורה מסנוורת את אלה המשקיפים מעליה כדי לראות את הנוף המקסים ממול.
בחנויות הלבשה, לדוגמא, אסור השימוש בגופי תאורה פלורסנטיים בעלי אור לבן וחיוור שאינו מחמיא לקהל הלקוחות.
במסעדות שילוב התאורה במבנה המסעדה ובאזור השולחנות יוצר את ההבדל בין אולם חתונות למסעדת פועלים, בין המוניות ליוקרה.

מתי תאורה?

חשוב מאוד לתת את הדעת לנושא התאורה בשלבים המוקדמים של התכנון והבנייה, של בתים חדשים או לפני שיפוץ, על מנת שכל נקודות החשמל והתאורה ימוקמו בדיוק במקום אליו הם נועדו וכל ההכנות לתאורה, הן בבית והן מחוצה לו, יהיו על פי תכנית העיצוב הכוללת.
וכמו שאנו מתייחסים למיקום וסוג התאורה חשוב גם נושא ההדלקות, הן מבחינת המיקום והן מבחינת סוג המפסק ("בית חכם", עמעם, חילוף, בודד או כפול). ההיסוס המלווה אותנו בפני הפיכת הגן הפרטי שלנו לגן ארועים או למשהו מקושט מדי נותן לנו את היכולת לבקר ולהקפיד שאכן אופי התאורה עוצב בהתאם לאופיו.
יועץ תאורה מנוסה יודע כבר לפי תוכניות הבית והגינון המוצע איזה סוג וכמות תאורה מתאימים לבית, לגן והכי חשוב לאופי ודרך חיי דייריו. יועץ תאורה כזה יכול גם לתת רעיונות ופתרונות עיצוביים מיוחדים במהלך הבניה על מנת לחסוך בהוצאה הסופית ויחד עם זאת למקם את פתרונות התאורה הייחודיים והאולטימטיביים בשילוב עם קירות החוץ והפנים, תקרות והנמכות, ריהוט וחפצי אומנות.
עץ המואר בצורה מיוחדת מטיל את צילו על הבית ויוצר משחק של צללים ודמויות.

השתקפויות

השתקפויות

הדגשי תאורה מעל, מתחת ובתוך קירות ותקרות יוצרים את האפקט המיוחד שרק פה בנקודה זו בדיוק הוא נראה כך. בני טבת אומר שהוא מרגיש כצייר הלוקח מכחול ומשרטט את החלל באמצעות האור.

 

בני טבת – יועץ ומתכנן תאורה משיב לשאלות קוראים

 

1. המטבח שלי ללא חלון, הוא מכיל אך ורק יציאה צרה למרפסת שירות. עובדה המשליכה על התאורה במטבח. מה יש לפתרונות תאורה להציע לי?

תאורה במטבח חייבת לכלול תאורה פונקציונלית חזקה ובהירה, לאורה ננקה ונבשל. תאורה צמודת תקרה בליווי פסי תאורה (לנורת פלורסנט או LED) בתחתית ארונות המטבח, להארת משטחי העבודה, תספק פתרון כולל, הן פונקציונלי והן עיצובי. גוון פסי התאורה יהיה תואם אור יום. את התאורה בתחתית הארונות יש להשאיר דלוקה כדי לפצות על העדר אור יום.

2. הילדים שלי יושבים להכין את שיעורי הבית על שולחן כתיבה בגוון עץ כהה, אני שמה לב שהם מתכופפים יתר על המידה כדי להיטיב ולראות את המחברת והכתיבה בה. האם יש דרך להקל מעליהם ולהאיר להם את השולחן?

כן, מנורת קריאה, שולחנית או קירית, המאירה את השולחן עצמו תאיר גם את המחברת. תאורה ממרכז החדר עוברת מאחורי היושב ויוצרת הצללה של גופו על גבי המחברת. יש להקפיד שהתאורה על השולחן לא תיצור סנוור חוזר.

3. אנו עומדים להחליף ריהוט בסלון, איך נדע איזו תאורה לשלב כדי שהיא תתאים ותתמזג עם הסגנון החדש?
בסלון רצוי לחלק את התאורה לשני סוגים. תאורה פונקציונלית המיועדת לניקוי והארה כללית ותאורה מעוצבת, יוצרת אווירה, המשתלבת עם עיצוב הפנים ומשלימה את התכנון האדריכלי. תאורה פונקצינלית אינה בעלת משמעות עיצובית ולכן אין צורך לשנותה עם החלפת הריהוט בסלון. את התאורה העיצובית ניצור באמצעות גופי קיר, מנורות שולחן או מנורות עמידה ונתאים אותה לסגנון, לצבע ולחומרים.

ניתוקים של אור

ניתוקים של אור

מעברים מוארים

מעברים מוארים

דרמה באמבטיה

דרמה באמבטיה

ofra

 



1 תגובות

מיין תגובות